Podiel privátnych značiek dosiahol v roku 2021 25,1 %, pričom oproti
roku 2020 narástol o 0,9 percentuálneho bodu (p. b.). Z porovnania
oproti roku 2015 vyplýva, že podiel zahraničných privátnych značiek
narástol o 5 p. b.
Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má
podľa prieskumu už tradične reťazec Lidl, a to 50,5 %. Nasleduje
Kaufland s 22,6 % a COOP Jednota s podielom 19,9 %. Najnižší podiel
privátnych značiek je v sieti predajní Terno, konkrétne 3,9 %.
Štandardne je teda v slovenských obchodoch vystavených niečo medzi
šestinou a pätinou privátnych výrobkov.
Najvyšší podiel privátnych značiek je v kategórii mlieko, ide o 60 %.
Nasledujú mäsové výrobky balené, nemrazené, kde podiel privátnych
značiek predstavuje 43 %, a mliečne výrobky – prírodné syry, kde je
podiel 41 %. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo,
víno, liehoviny a destiláty a cukrovinky nečokoládové.
Rozdiel je aj z pohľadu jednotlivých typov predajní. Privátne potraviny
sú najviac zastúpené v diskontných predajniach s podielom 51 % a v
hypermarketoch s 21 %. V malých predajniach a supermarketoch je podiel
privátnych značiek najnižší. Regionálny pohľad hovorí o tom, že najnižší
podiel, 18 %, privátnych výrobkov je v Bratislavskom kraji a 20 % v
Košickom kraji.
Z údajov zároveň vyplýva, že pri podiele 25 % privátnych značiek je 17 %
zahraničných privátnych značiek a 8 % slovenských. Zahraničných
výrobcov privátnych značiek podľa prieskumu preferuje reťazec Lidl, ale
aj Kaufland. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel zahraničných a
slovenských privátnych značiek. Jedine reťazec COOP Jednota vyrába
väčšinu privátnych značiek na Slovensku. Značkové výrobky majú o niečo
vyšší podiel slovenských výrobkov.
"Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek na Slovensku.
Privátne značky znižujú možnosť voľby pre spotrebiteľa a zároveň
prehlbujú závislosť výrobcov potravín od veľkých obchodných reťazcov.
Tolerujeme ich ako súčasť trendov v európskom maloobchode, ale s
potrebou jasne pomenovať ich negatívne dosahy," poznamenal prezident PKS Daniel Poturnay.
Priblížil, že privátne značky sa predávajú pod menom obchodného reťazca a
cieľom je zviditeľnenie obchodnej siete. Tieto výrobky bývajú o niečo
lacnejšie ako značkové výrobky. Slovenský spotrebiteľ však podľa
prezidenta PKS viac reaguje na akciové výrobky ako na tie privátne.
Prieskum uskutočnila PKS prostredníctvom agentúry Go4Insight v marci
tohto roka na vzorke 360 predajní definovaných maloobchodných sietí na
celom Slovensku. Monitorovala osem potravinových reťazcov s cieľom
zistiť, ako sa vyvíja podiel vystavených privátnych značiek obchodných
reťazcov na pultoch v maloobchode.